• Wymagania edukacyjne kl. IV

        • Teraz bajty. Informatyka
          dla szkoły podstawowej. Klasa IV

          Wymagania na poszczególne oceny dla klasy IV

           

            1. Komputer i programy komputerowe

          Osiągnięcia wychowawcze

          Uczeń:

          • przestrzega zasad bezpiecznej pracy przy komputerze,
          • jest odpowiedzialny za ogólny porządek na stanowisku komputerowym,
          • stosuje zasady zdrowej pracy przy komputerze, w tym planuje przerwy w pracy i rekreację na świeżym powietrzu,
          • przestrzega zasad korzystania z licencjonowanego oprogramowania,
          • potrafi uszanować pracę innych, m.in. nie usuwa plików i nie kopiuje ich bez zgody autora lub nauczyciela,
          • potrafi z zaangażowaniem argumentować zagrożenia wynikające z korzystania z niewłaściwych gier komputerowych, m.in. nie korzysta z gier zawierających elementy przemocy i okrucieństwa oraz nie nakłania kolegów do korzystania z takich gier.

          Posługiwanie się komputerem i praca z programem komputerowym

          2

          3

          4

          5

          6

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          wymienia przynajmniej trzy podstawowe zasady zachowania w pracowni komputerowej i przestrzega ich, m.in.: dba o porządek na stanowisku komputerowym

          wymienia przynajmniej sześć podstawowych zasad zachowania w pracowni komputerowej i przestrzega ich

          wymienia zasady zachowania w pracowni komputerowej i przestrzega ich

          omawia zasady zachowania w pracowni komputerowej i przestrzega ich

          omawia szczegółowo zasady zachowania w pracowni komputerowej i przestrzega ich

          wymienia przynajmniej dwie podstawowe zasady zdrowej pracy przy komputerze i przestrzega ich, m.in.: planuje przerwy w pracy i ogranicza czas spędzany przy komputerze

          wymienia przynajmniej cztery podstawowe zasady zdrowej pracy przy komputerze i stosuje je w praktyce

          wymienia zasady zdrowej pracy przy komputerze i stosuje je w praktyce

          omawia zasady zdrowej pracy przy komputerze i stosuje je w praktyce

          omawia szczegółowo zasady zdrowej pracy przy komputerze i stosuje je w praktyce;

          wyszukuje w Internecie dodatkowe informacje na temat zdrowej pracy przy komputerze i prezentuje je przed grupą

          posługuje się myszą i klawiaturą;

          uruchamia programy korzystając z ikon na pulpicie;

          potrafi poprawnie zakończyć pracę programu;

          rozróżnia elementy okna programu;

          pod kierunkiem nauczyciela wykonuje operacje w oknie programu

          uruchamia programy z wykazu programów w menu Start;

          nazywa elementy okna programu;

          wykonuje niektóre operacje na oknie programu;

          według wskazówek nauczyciela wykonuje operacje w oknie programu;

          wyjaśnia, co kryje się pod ikonami umieszczonymi na pulpicie

          omawia przeznaczenie elementów okna programu komputerowego;

          wykonuje operacje na oknie programu;

          omawia sposoby korzystania z menu programu komputerowego;

          pod kierunkiem nauczyciela pracuje z dwoma jednocześnie uruchomionymi oknami programów; samodzielnie wykonuje operacje w oknie programu;

          zna wybrane skróty klawiaturowe

          wie, czym jest system operacyjny;

          samodzielnie pracuje z dwoma jednocześnie uruchomionymi oknami programów;

          wyjaśnia różnice w korzystaniu z różnych menu programów komputerowych;

          korzysta z menu kontekstowego;

          zna i stosuje podstawowe skróty klawiaturowe

          omawia przeznaczenie elementów zestawu komputerowego;

          potrafi samodzielnie odszukać i uruchomić wybrany program komputerowy;

          potrafi wskazać podobieństwa i różnice w budowie różnych okien programów

          Praca z dokumentem komputerowym

          2

          3

          4

          5

          6

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          tworzy prosty dokument komputerowy – rysunek, tekst;

          pod kierunkiem nauczyciela zapisuje dokument w pliku, w folderze domyślnym

          tworzy dokument komputerowy – rysunek, tekst;

          pod kierunkiem nauczyciela zapisuje dokument w pliku we wskazanej lokalizacji

          otwiera istniejący dokument z pliku zapisanego w określonym folderze;

          modyfikuje dokument i samodzielnie zapisuje w pliku w wybranej lokalizacji

          samodzielnie otwiera istniejący dokument z pliku zapisanego w określonym folderze;

          przegląda dokument, zmienia i ponowne zapisuje pod tą samą lub inną nazwą w wybranej lokalizacji

          podaje cechy charakterystyczne dokumentów komputerowych tworzonych w różnych programach komputerowych (np. Paint, Word)

           

           

           

           

          Pliki i foldery

          2

          3

          4

          5

          6

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          z pomocą nauczyciela odszukuje zapisane pliki i otwiera je

          wie, do czego służy folder Kosz i potrafi usuwać pliki;

          potrafi odpowiednio nazwać plik;

          odszukuje pliki w strukturze folderów;

          potrafi tworzyć własne foldery

          otwiera pliki umieszczone przez nauczyciela w wybranym folderze;

          rozumie, czym jest struktura folderów;

          rozróżnia folder nadrzędny i podrzędny;

          tworzy własne foldery, korzystając z odpowiedniej opcji menu

          zna pojęcie „rozszerzenie pliku";

          rozróżnia pliki tekstowe i graficzne po ich rozszerzeniach;

          potrafi zmienić nazwę istniejącego pliku;

          potrafi wybrać program do otwierania pliku z danym rozszerzeniem

          swobodnie porusza się po strukturze folderów;

          rozróżnia pliki programów po ich rozszerzeniach

          Najczęściej stosowane metody posługiwania się programami komputerowymi

          2

          3

          4

          5

          6

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          do obsługi programów posługuje się głównie myszą (klika wymienione przez nauczyciela elementy: przyciski, ikony, opcje menu)

          pracując z wybranym programem komputerowym, posługuje się myszą i klawiszami sterującymi kursorem, korzystając z pomocy nauczyciela;

          pod kierunkiem nauczyciela korzysta ze Schowka do kopiowania, wycinania i wklejania: pliku, obrazu lub jego fragmentu, tekstu lub jego fragmentu

          samodzielnie obsługuje programy za pomocą myszy i klawiszy sterujących kursorem;

          korzysta ze Schowka do kopiowania, wycinania i wklejania: pliku, obrazu lub jego fragmentu, tekstu lub jego fragmentu;

          na polecenie nauczyciela stosuje metodę przeciągnij i upuść

          samodzielnie obsługuje programy za pomocą myszy, klawiszy sterujących kursorem i skrótów klawiaturowych;

          samodzielnie korzysta ze Schowka do kopiowania, wycinania i wklejania: pliku, obrazu lub jego fragmentu, tekstu lub jego fragmentu;

          samodzielnie stosuje metodę przeciągnij i upuść

          omawia zasadę działania Schowka;

          potrafi samodzielnie korzystać z poznanych metod w różnych programach komputerowych

           

           

            1. Tworzenie rysunków

           

          Szczegółowe osiągnięcia wychowawcze

          Uczeń:

          • słucha poleceń nauczyciela i systematyczne wykonuje ćwiczenia,
          • stara się samodzielnie odkrywać możliwości programów komputerowych,
          • rozwija indywidualne zdolności twórcze i wrażliwość estetyczną,
          • potrafi stosować komputer do podniesienia efektywności uczenia się,
          • potrafi odkrywać nowe obszary zastosowań komputera,
          • potrafi współpracować w grupie,
          • jest odpowiedzialny za powierzone zadania i zdyscyplinowany na lekcji.

           

          Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem aplikacji komputerowych – tworzenie rysunków w edytorze grafiki

          2

          3

          4

          5

          6

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          omawia zalety i wady rysowania odręcznego i za pomocą programu komputerowego;

          pod kierunkiem nauczyciela tworzy rysunek w prostym edytorze grafiki, stosując podstawowe narzędzia malarskie (Ołówek, Pędzel, Aerograf, Linia, Gumka)

          wyjaśnia, do czego służy edytor grafiki;

          tworzy rysunek w prostym edytorze grafiki, stosując podstawowe narzędzia malarskie (Ołówek, Pędzel, Aerograf, Linia, Gumka);

          tworzy rysunki składające się z figur geometrycznych (prostokątów, elips, okręgów);

          pod kierunkiem nauczyciela wprowadza napisy w obszarze rysunku;

          pod kierunkiem nauczyciela wykonuje operacje na fragmencie rysunku: zaznacza, wycina, kopiuje i wkleja go w inne miejsce na tym samym rysunku

          tworzy rysunki składające się z figur geometrycznych (prostokątów, elips, okręgów);

          wspólnie z nauczycielem analizuje problem i przykład jego rozwiązania;

          rozwiązuje problem, korzystając z przykładowego rozwiązania;

          wypełnia kolorem obszary zamknięte; stosuje kolory niestandardowe;

          wprowadza napisy w obszarze rysunku;

          ustala parametry czcionki takie, jak: krój, rozmiar, kolor, pochylenie, pogrubienie, podkreślenie;

          wykonuje operacje na fragmencie rysunku: zaznacza, wycina, kopiuje i wkleja go w inne miejsce na tym samym rysunku

          samodzielnie wykonuje operacje na fragmencie rysunku: zaznacza, wycina, kopiuje i wkleja go do innego rysunku;

          analizuje problem i przykład jego rozwiązania;

          samodzielnie szuka sposobu rozwiązania wybranego problemu;

          stosuje poznane metody komputerowego rysowania do tworzenia i modyfikowania rysunków

          samodzielnie odszukuje opcje menu programu w celu wykonania konkretnej czynności;

          potrafi samodzielnie sformułować problem i go rozwiązać;

          przygotowuje rysunki na konkursy informatyczne

           

           

            1. Programowanie

          Szczegółowe osiągnięcia wychowawcze

          Uczeń:

          • potrafi rozwiązywać proste zadania problemowe, wymagające logicznego myślenia,
          • potrafi wynieść korzyści ze stosowania właściwego oprogramowania (tu programu edukacyjnego) dla własnego rozwoju.

          Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera

          2

          3

          4

          5

          6

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          pod kierunkiem nauczyciela

          korzysta z programu edukacyjnego przeznaczonego do tworzenia programów komputerowych;

          tworzy prosty program składający się z kilku poleceń;

          steruje obiektem na ekranie (w przód, w prawo, w lewo)

          podaje przykłady problemów, które można rozwiązać za pomocą komputera;

          korzysta z programu edukacyjnego przeznaczonego do tworzenia programów komputerowych;

          tworzy program sterujący obiektem na ekranie (w przód, w prawo, w lewo);

          zapisuje program w pliku

          tworzy proste programy, stosując podstawowe zasady tworzenia programów komputerowych;

          korzystając z oprogramowania edukacyjnego, pisze polecenia sterujące obiektem na ekranie w przód, w lewo, w prawo i zmienia położenie obiektu o dowolny kąt;

          stosuje odpowiednie polecenie do powtarzania wybranych czynności;

          zapisuje w wizualnym języku programowania pomysły historyjek;

          modyfikuje programy; objaśnia przebieg działania programów

          pisze programy, korzystając z edukacyjnego języka programowania;

          stosuje podstawowe polecenia danego języka;

          stosuje powtarzanie tych samych czynności;

          potrafi dobrać odpowiednie polecenia do rozwiązania danego zadania;

          zapoznaje się z przykładowym problemem i analizuje sposób jego rozwiązania, korzystając z podręcznika;

          zapisuje w wizualnym języku programowania sytuacje warunkowe i zdarzenia;

          testuje na komputerze programy pod względem zgodności z przyjętymi założeniami;

          projektuje historyjki

          potrafi samodzielnie znaleźć sposób rozwiązania podanego problemu;

          samodzielnie tworzy trudniejsze programy;

          samodzielnie szuka sposobu rozwiązania postawionego problemu (zadania);

          projektuje historyjki według własnych pomysłów i zapisuje je, korzystając z wybranego środowiska programowania;

          bierze udział w konkursach informatycznych

            1. Tworzenie dokumentów tekstowych

          Szczegółowe osiągnięcia wychowawcze

          Uczeń:

          • słucha poleceń nauczyciela i systematyczne wykonuje ćwiczenia,
          • stara się samodzielnie odkrywać możliwości programów komputerowych,
          • potrafi stosować komputer do podniesienia efektywności uczenia się,
          • potrafi odkrywać nowe obszary zastosowań komputera,
          • potrafi współpracować w grupie,
          • jest odpowiedzialny za powierzone zadania i zdyscyplinowany na lekcji.

           

          Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem aplikacji komputerowych – opracowywanie tekstu w edytorze tekstu

          2

          3

          4

          5

          6

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          pisze krótki tekst, zawierający wielkie i małe litery oraz polskie znaki diakrytyczne;

          porusza się po tekście za pomocą kursora myszy i klawiszy sterujących kursorem;

          zaznacza fragment tekstu;

          zmienia krój, rozmiar i kolor czcionki;

          usuwa znaki za pomocą klawisza Backspace

          wyjaśnia, do czego służy edytor tekstu;

          porusza się po tekście za pomocą kursora myszy;

          wyjaśnia pojęcia: wiersz tekstu, kursor tekstowy;

          wie, jak się tworzy akapity w edytorze tekstu;

          usuwa znaki za pomocą klawisza Backspace i Delete;

          wyrównuje akapity do lewej, do prawej, do środka;

          zmienia krój, rozmiar i kolor czcionki

          wyjaśnia pojęcia: akapit, wcięcie w tekście, parametry czcionki;

          wspólnie z nauczycielem analizuje problem i przykład jego rozwiązania;

          rozwiązuje problem, korzystając z przykładowego rozwiązania;

          prawidłowo stosuje spacje przy znakach interpunkcyjnych;

          wyjaśnia pojęcia: strona dokumentu tekstowego, margines, justowanie;

          justuje akapity;

          wykonuje operacje na fragmencie tekstu: zaznaczanie, wycinanie, kopiowanie i wklejanie go w inne miejsce w tym samym dokumencie;

          stosuje listy wypunktowane i numerowane

          wie, jak ustawić odstęp po akapicie i interlinię;

          analizuje problem i przykład jego rozwiązania;

          samodzielnie szuka sposobu rozwiązania wybranego problemu;

          samodzielnie wykonuje operacje na fragmencie tekstu: zaznaczanie, wycinanie, kopiowanie i wklejanie go w inne miejsce w tym samym dokumencie;

          zna i stosuje podane w podręczniku zasady poprawnego redagowania tekstu;

          stosuje kopiowanie formatu, wykorzystując odpowiednią opcję menu

          samodzielnie wykonuje operacje na fragmencie tekstu: zaznaczanie, wycinanie, kopiowanie i wklejanie go do innego dokumentu;

          potrafi samodzielnie sformułować problem i go rozwiązać;

          pisze tekst, stosując poprawnie poznane zasady redagowania tekstu;

          korzystając z Internetu i innych źródeł, wyszukuje informacje na temat e-booków