• Wymagania edukacyjne kl. VII

        • Wymagania na poszczególne oceny – kl. VII

          Teraz bajty. Informatyka
           

          1. Komputer i grafika komputerowa

           

            1. Posługiwanie się komputerem i jego oprogramowaniem

          2

          3

          4

          5

          6

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          podaje kilka zastosowań komputera;

          wymienia części składowe zestawu komputerowego;

          posługuje się komputerem i urządzeniami TI w podstawowym zakresie;

          podaje kilka przykładów urządzeń współpracujących z komputerem;

          wie, że nadmierna ilość czasu spędzonego przy komputerze zagraża zdrowiu psychicznemu i fizycznemu;

          zdaje sobie sprawę, że można uzależnić się od komputera; zna i stosuje sposoby zapobiegania uzależnieniu się od komputera

          wskazuje kilka przykładów zastosowania komputera, np. w szkole, zakładach pracy i życiu społecznym;

          definiuje komputer jako zestaw urządzeń elektronicznych i określa ich przeznaczenie;

          zna pojęcia: program komputerowy, pamięć, system dwójkowy;

          zna jednostki pojemności pamięci;

          wymienia i omawia różne typy komputerów

          omawia zastosowanie komputera w różnych dziedzinach życia, nauki i gospodarki;

          zna pojęcia: bit, bajt, RAM;

          omawia podstawowe układy mieszczące się na płycie głównej;

          zna sposoby reprezentowania danych (wartości logicznych, liczb, znaków) w komputerze;

          wymienia i omawia budowę i działanie wybranych urządzeń peryferyjnych oraz urządzeń techniki użytkowej, np. drukarki, skanera;

          omawia wybrane urządzenia mobilne

          omawia schemat działania komputera, m.in. przekształcanie informacji w dane, przetwarzanie danych oraz wyjaśnia funkcje procesora odpowiedzialnego za te procesy; wyjaśnia, czym jest BIOS;

          oblicza wartość dziesiętną liczby zapisanej w systemie dwójkowym;

          wie, co to są kody ASCII i potrafi wstawić do dokumentu tekstowego wybrany znak, korzystając z tego kodu;

          podaje przykłady kart rozszerzeń, które można zainstalować w komputerze;

          omawia różne typy komputerów oraz budowę i działanie urządzeń peryferyjnych oraz urządzeń techniki użytkowej, np. tablicy interaktywnej, kamery cyfrowej i internetowej

          potrafi określić podstawowe parametry części składowych komputera i urządzeń peryferyjnych oraz urządzeń techniki użytkowej;

          opisuje wybrane zastosowania informatyki, z uwzględnieniem swoich zainteresowań, oraz ich wpływ na osobisty rozwój, rynek pracy i rozwój ekonomiczny;

          samodzielnie wyszukuje w Internecie informacje o nowych urządzeniach peryferyjnych oraz urządzeniach mobilnych;

          korzysta z dokumentacji urządzeń elektronicznych

          zna podstawowe zasady pracy z programem komputerowym (uruchamianie, wybór opcji menu, kończenie pracy z programem)

          omawia przeznaczenie poszczególnych rodzajów programów użytkowych, podając przykłady konkretnych programów;

          wie, na czym polega uruchamianie i instalowanie programów;

          podaje przykłady nośników pamięci

          umieszcza skrót programu na pulpicie;

          wybiórczo korzysta z Pomocy do programu;

          wyjaśnia rolę pamięci operacyjnej w czasie uruchamiania programu;

          wie, jak odinstalować program komputerowy

          potrafi skorzystać w razie potrzeby z Pomocy do programu;

          wyjaśnia procesy zachodzące w czasie uruchamiania i instalowania programu;

          potrafi zainstalować i odinstalować prosty program, np. edukacyjny, grę; potrafi pobrać program, np. darmowy, z Internetu i zainstalować go

          określa pojemność pamięci, ilość wolnego i zajętego miejsca na dysku;

          wyszukuje w Internecie lub innych źródłach informacje na temat nowych programów użytkowych i nośników pamięci

          wie, jaka jest rola systemu operacyjnego

          zna podstawowe funkcje systemu operacyjnego

          podaje przykłady systemów operacyjnych

          omawia cechy wybranych systemów operacyjnych, m.in.: Windows, Linux, Mac OS, wybrane systemy dla urządzeń mobilnych

          porównuje wybrane systemy operacyjne, podając różnice

          wie, że należy posiadać licencję na używany program komputerowy;

          wie, na czym polega piractwo komputerowe i jakie grożą sankcje za nielegalne uzyskanie programu komputerowego w celu osiągnięcia korzyści majątkowych

          wie, czym jest licencja na program, i wymienia jej rodzaje;

          wymienia przykłady przestępczości komputerowej

          zna pojęcie: prawo autorskie;

          omawia przykładowe rodzaje darmowych licencji;

          omawia przejawy przestępczości komputerowej

          wyjaśnia różnice między różnymi rodzajami licencji;

          rozumie zasady licencji na używany program

          korzystając z Internetu lub innych źródeł, odszukuje więcej informacji na temat darmowych licencji

           

            1. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem aplikacji komputerowych – opracowywanie obrazów w edytorze grafiki

          2

          3

          4

          5

          6

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          przy użyciu wybranego edytora grafiki tworzy rysunek, używając podstawowych narzędzi graficznych;

          potrafi zapisać dokument komputerowy w pliku w określonym miejscu (dysku, folderze); otwiera rysunek zapisany w pliku, wprowadza zmiany i zapisuje ponownie plik

          zna i omawia zasady tworzenia dokumentu komputerowego na przykładzie tworzenia rysunku w programie graficznym;

          rozumie, dlaczego należy zapisać dokument na wybranym nośniku pamięci masowej;

          przy użyciu wybranego edytora grafiki tworzy rysunki, stosując operacje na obrazie i jego fragmentach, przekształca obrazy; umieszcza napisy na obrazie;

          tworzy proste animacje komputerowe

          zna podstawowe formaty plików graficznych;

          posługuje się narzędziami malarskimi trzech wybranych programów graficznych do tworzenia kompozycji z figur;

          wykonuje operacje na obrazie i jego fragmentach, m.in.: zaznacza, kopiuje i wkleja fragmenty rysunku i zdjęcia, stosując wybrane programy graficzne;

          poddaje zdjęcie obróbce: zmienia jasność i kontrast, stosuje filtry;

          wie, czym są warstwy obrazu; tworzy obraz z wykorzystaniem pracy z warstwami;

          korzysta z różnych narzędzi selekcji;

          tworzy animacje komputerowe;

          drukuje rysunek

          przekształca formaty plików graficznych;

          umieszcza napisy na obrazie, porównując możliwości dwóch wybranych programów graficznych;

          wykonuje fotomontaż, korzystając z możliwości pracy z warstwami obrazu;

          opracowuje obrazy zgodnie z przeznaczeniem;

          tworzy animacje, korzystając z możliwości z warstwami i z przekształceń fragmentów obrazu;

          drukuje obraz, ustalając samodzielnie wybrane parametry wydruku;

          tworzy animacje komputerowe, stosując wybrany program graficzny;

          skanuje zdjęcia, zapisuje w pliku i poddaje je obróbce

          samodzielnie wyszukuje możliwości wybranego programu graficznego;

          samodzielnie tworzy ciekawe kompozycje graficzne, np. fotomontaże;

          uczestniczy w konkursach graficznych;

          przygotowuje animacje według własnego pomysłu, korzystając z różnych możliwości wybranego programu do tworzenia animacji

           

            1. Posługiwanie się komputerem – porządkowanie i ochrona dokumentów

          2

          3

          4

          5

          6

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          kopiuje, przenosi i usuwa pliki wybraną przez siebie metodą;

          rozumie, jakie szkody może wyrządzić wirus komputerowy

          rozumie, dlaczego należy wykonywać kopie dokumentów;

          potrafi kopiować, przenosić i usuwać pliki i foldery metodą przez Schowek oraz metodą przeciągnij i upuść;

          stosuje podstawowe zasady ochrony przed wirusami komputerowymi

          pakuje i rozpakowuje pliki lub foldery;

          omawia ogólne zasady działania wirusów komputerowych;

          zna zasady ochrony przed złośliwymi programami;

          posługuje się programem antywirusowym w celu wykrycia wirusów

          omawia inne rodzaje zagrożeń (konie trojańskie, programy szpiegujące);

          wie, jak ochronić się przed włamaniem do komputera; wyjaśnia, czym jest firewall

          utrzymuje na bieżąco porządek w zasobach komputerowych; pamięta o tworzeniu kopii ważniejszych plików na innym nośniku;

          korzystając z dodatkowych źródeł, wyszukuje informacje na temat programów szpiegujących określanych jako adwarespyware

           

          1. Praca z dokumentem tekstowym
            1. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem aplikacji komputerowych – opracowywanie tekstu w edytorze tekstu

          2

          3

          4

          5

          6

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          tworzy prosty dokument tekstowy;

          stosuje wyróżnienia w tekście, korzystając możliwości zmiany parametrów czcionki;

          wykonuje podstawowe operacje na fragmentach tekstu – kopiowanie, wycinanie, wklejanie;

          ozdabia tekst gotowymi rysunkami, obiektami z galerii obrazów, stosując wybraną przez siebie metodę;

          zapisuje dokument w pliku;

          uczestniczy w projekcie grupowym, wykonując proste zadania

          zna i stosuje podstawowe zasady formatowania i redagowania tekstu;

          formatuje tekst: ustala atrybuty tekstu (pogrubienie, podkreślenie, przekreślenie, kursywę), sposób wyrównywania tekstu między marginesami, parametry czcionki;

          formatuje rysunek (obiekt) wstawiony do tekstu; zmienia jego rozmiary, oblewa tekstem lub stosuje inny układ rysunku względem tekstu;

          gromadzi materiały do wykonania zadania w ramach projektu grupowego i opracowuje zlecone zadania

          zna ogólne możliwości edytorów tekstu i zasady pracy z dokumentem tekstowym;

          zna i stosuje podstawowe zasady redagowania tekstu; dostosowuje formatowanie tekstu do jego przeznaczenia;

          stosuje tabulacje, wcięcia, interlinie;

          wykorzystuje edytor równań do pisania prostych wzorów;

          zna i stosuje różne sposoby wycinania fragmentu ekranu (np. zdjęcie ekranu, Narzędzie Wycinanie) i stosuje je, aby wyciąć i wkleić do dokumentu tekstowego fragment ekranu;

          przygotowuje dokumenty do wykonania zadania w ramach projektu grupowego

          zna i stosuje metody usprawniające pracę nad tekstem (m.in. stosowanie gotowych szablonów, wbudowanych słowników);

          stosuje różne typy tabulatorów, potrafi zmienić ich ustawienia w całym tekście;

          wstawia dowolne wzory, wykorzystując edytor równań;

          osadza obraz w dokumencie tekstowym, wstawia obraz do dokumentu tekstowego;

          wykonuje trudniejsze zadania szczegółowe podczas realizacji projektu grupowego; wykonuje kolaż ze zdjęć

          samodzielnie wyszukuje opcje menu potrzebne do rozwiązania dowolnego problemu;

          przygotowuje profesjonalny tekst – pismo, sprawozdanie, z zachowaniem poznanych zasad redagowania i formatowania tekstów;

          pełni funkcje koordynatora podczas realizacji projektu grupowego;

          potrafi wykorzystać chmurę do wymiany informacji w pracy zespołowej

           

           

          1. Algorytmika i programowanie

           

            1. Rozumienie, analizowanie i rozwiązywanie problemów algorytmicznych

          2

          3

          4

          5

          6

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          zapisuje prosty algorytm liniowy w postaci listy kroków;

          zna podstawowe zasady prezentacji algorytmów w postaci schematów blokowych (zna podstawowe bloki potrzebne do budowania schematu blokowego);

          analizuje gotowy schemat blokowy prostego algorytmu

          wyjaśnia pojęcie algorytmu;

          określa dane do zadania oraz wyniki i zapisuje prosty algorytm liniowy w postaci listy kroków;

          określa sytuacje warunkowe, tj. takie, które wyprowadzają różne wyniki – zależnie od spełnienia narzuconych warunków;

          buduje schemat blokowy prostego algorytmu liniowego;

          analizuje schemat blokowy algorytmu z rozgałęzieniami

          omawia etapy rozwiązywania problemu (zadania);

          wie, na czym polega iteracja;

          analizuje algorytmy, w których występują powtórzenia i określa, od czego zależy liczba powtórzeń;

          buduje schemat blokowy algorytmu z warunkiem prostym

          wyjaśnia pojęcie specyfikacja problemu;

          prezentuje algorytmy iteracyjne za pomocą listy kroków i schematu blokowego

          potrafi samodzielnie napisać specyfikację określonego zadania;

          buduje schemat blokowy algorytmu, w którym wystąpią złożone sytuacje warunkowe;

          określa, kiedy może nastąpić zapętlenie w algorytmie iteracyjnym i potrafi rozwiązać ten problem;

          buduje schemat blokowy określonego algorytmu iteracyjnego

           

            1. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera – tworzenie programów komputerowych

          2

          3

          4

          5

          6

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          tworzy proste programy w wybranych języku wizualnym, używając (wskazanego przez nauczyciela) dydaktycznego środowiska programowania (np. Logomocja, Scratch, Baltie)

          tworzy programy, używając podstawowych poleceń, korzystając z wybranego środowiska programowania,

          zapisuje powtarzające się polecenia, stosując odpowiednie instrukcje;

          wykonuje proste zadania szczegółowe w projekcie grupowym

          wyjaśnia, na czym polega prezentacja algorytmu w postaci programu;

          wyjaśnia pojęcia program źródłowy i program wynikowy;

          tworzy zmienne i wykonuje na nich proste obliczenia;

          realizuje prostą sytuację warunkową i iterację, korzystając z wybranych środowisk programowania (jednego lub kilku);

          definiuje i stosuje procedury bez parametrów

          zna pojęcia: translacja, kompilacja, interpretacja;

          wie, jak są pamiętane wartości zmiennych;

          zapisuje algorytmy iteracyjne (w tym pętlę w pętli) i z warunkami (w tym złożonymi), korzystając z wybranych środowisk programowania (jednego lub kilku);

          definiuje i stosuje procedury z parametrami;

          wykonuje trudniejsze zadania szczegółowe w projekcie grupowym i łączy wykonane zadania szczegółowe w jeden program

          wyjaśnia zasady programowania i kompilowania;

          odróżnia kompilację od interpretacji;

          korzystając z wybranego środowiska programowania, pisze trudniejsze programy z zastosowaniem procedur z parametrami;

          bierze udział w konkursach informatycznych z programowania;

          pełni funkcję koordynatora w projekcie grupowym

           

           

           

          1. Obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym

           

            1. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem aplikacji komputerowych – obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym

          2

          3

          4

          5

          6

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          zna zastosowania arkusza kalkulacyjnego i omawia budowę dokumentu arkusza;

          pisze formułę wykonującą jedno z czterech podstawowych działań arytmetycznych (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie);

          potrafi zastosować kopiowanie i wklejanie formuł

          zna i stosuje zasadę adresowania względnego;

          potrafi tworzyć formuły wykonujące bardziej zaawansowane obliczenia;

          stosuje funkcje arkusza kalkulacyjnego, tj.: SUMA, ŚREDNIA;

          modyfikuje tabele w celu usprawnienia obliczeń, m.in.: wstawia i usuwa wiersze (kolumny); zmienia szerokość kolumn i wysokość wierszy tabeli; wie, jak wprowadzić do komórek długie teksty i duże liczby

          potrafi prawidłowo zaprojektować tabelę arkusza kalkulacyjnego (m.in.: wprowadza opisy do tabeli, formatuje komórki arkusza; ustala format danych, dostosowując go do wprowadzanych informacji);

          rozróżnia zasady adresowania względnego i bezwzględnego;

          stosuje arkusz do kalkulacji wydatków i innych obliczeń; dostosowuje odpowiednio rodzaj adresowania

          potrafi układać rozbudowane formuły z zastosowaniem funkcji JEŻELI;

          potrafi samodzielnie zastosować adres bezwzględny, aby ułatwić obliczenia

          zna działanie i zastosowanie wielu funkcji dostępnych w arkuszu kalkulacyjnym;

          samodzielnie wyszukuje opcje menu potrzebne do rozwiązania określonego problemu;

          projektuje samodzielnie tabelę arkusza z zachowaniem poznanych zasad wykonywania obliczeń w arkuszu kalkulacyjnym

           

          1. Internet

           

            1. Posługiwanie się komputerem i sieciami komputerowymi – wyszukiwanie informacji i komunikowania się z wykorzystaniem Internetu

          2

          3

          4

          5

          6

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          wymienia kilka zastosowań Internetu;

          otwiera stronę o podanym adresie;

          wyszukuje w Internecie informacje według prostego hasła;

          porusza się po stronie WWW

          zna podstawowe zasady pracy w szkolnej (lokalnej) sieci komputerowej;

          zna pojęcia: Internet, strona internetowa, WWW;

          omawia wybrane usługi internetowe;

          potrafi wyszukiwać informacje w Internecie: korzysta z wyszukiwarek

          wymienia zalety łączenia komputerów w sieć;

          zna pojęcia: witryna, strona główna, serwer internetowy, hiperłącze, hipertekst;

          potrafi wyszukiwać informacje w Internecie: korzysta z katalogów stron WWW;

          wyszukuje informacje w internetowych zasobach danych

          opisuje sieci lokalne i globalne oraz podstawowe klasy sieci; potrafi udostępniać zasoby, np. foldery;

          potrafi omówić schemat sieci szkolnej i domowej;

          wie, jak uzyskać dostęp do Internetu;

          potrafi zastosować różne narzędzia do wyszukiwania informacji; stosuje złożony sposób wyszukiwania;

          porządkuje najczęściej odwiedzane strony

          potrafi formułować własne wnioski i spostrzeżenia dotyczące rozwoju Internetu, jego znaczenia dla różnych dziedzin gospodarki i dla własnego rozwoju;

          potrafi właściwie zawęzić obszar poszukiwań, aby szybko odszukać informacje

          redaguje i wysyła list elektroniczny, korzystając z podstawowych zasad netykiety;

          potrafi skorzystać z wybranych form komunikacji, np. z komunikatora, stosując zasady netykiety

          dołącza załączniki do listu; korzysta z książki adresowej; zna i stosuje zasady netykiety pocztowej;

          zna sposoby komunikowania się za pomocą Internetu, m.in.: komunikatory i czaty, fora dyskusyjne, portale społecznościowe

          dba o formę listu i jego pojemność; ozdabia listy, załączając rysunek, dodaje tło; stosuje podpis automatyczny; zakłada książkę adresową;

          podaje i omawia przykłady usług internetowych oraz różnych form komunikacji; omawia m.in.: komunikatory i czaty, fora dyskusyjne, portale społecznościowe

          uczestniczy w dyskusji na wybranym forum dyskusyjnym, stosując zasady netykiety;

          omawia wybrane usługi internetowe (m.in.: nauka i praca w Internecie, książki, czasopisma, muzea, banki, zakupy i aukcje, podróże, rozrywka), uwzględniając zasady korzystania z tych usług

          korzystając z Internetu i innych źródeł, wyszukuje informacje o najnowszych osiągnięciach w dziedzinie e-usług i różnych form komunikacji i wymiany informacji

          zna zagrożenia i ostrzeżenia dotyczące korzystania z komunikacji za pomocą Internetu; zdaje sobie sprawę z anonimowości kontaktów w Sieci

          stosuje przepisy prawa związane z pobieraniem materiałów z Internetu; zdaje sobie sprawę z konieczności racjonalnego gospodarowania czasem spędzonym w Sieci

          zna podstawowe przepisy dotyczące korzystania z e-usług

          na przykładach uzasadnia zalety i zagrożenia wynikające z pojawienia się Internetu

          potrafi przedstawić własne wnioski z analizy zalet i wad uzależniania różnych dziedzin życia od Internetu