• Wymagania edukacyjne kl. V

          1. Tworzenie rysunków

          Szczegółowe osiągnięcia wychowawcze

          Uczeń:

          • słucha poleceń nauczyciela i systematyczne wykonuje ćwiczenia,
          • stara się samodzielnie odkrywać możliwości programów komputerowych,
          • rozwija indywidualne zdolności twórcze i wrażliwość estetyczną,
          • potrafi stosować komputer do podniesienia efektywności uczenia się,
          • potrafi odkrywać nowe obszary zastosowań komputera,
          • potrafi współpracować w grupie,
          • jest odpowiedzialny za powierzone zadania i zdyscyplinowany na lekcji.

           

           

          Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem aplikacji komputerowych – tworzenie rysunków w edytorze grafiki

          2

          3

          4

          5

          6

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          rysuje wielokąty, korzystając z narzędzia Wielokąt;

          wykonuje odbicie lustrzane zaznaczonego fragmentu rysunku;

          tworzy proste rysunki z wykorzystaniem poznanych narzędzi malarskich i operacji na fragmentach rysunku

          korzystając ze wzorca, wybiera sposób rysowania wielokątów;

          wie, jak zastosować narzędzie Krzywa;

          przekształca obraz: wykonuje odbicia lustrzane i obroty;

          korzysta z narzędzia Lupa do powiększania obrazu;

          tworzy nowe rysunki i modyfikuje rysunki gotowe, korzystając z poznanych możliwości edytora grafiki

          stosuje narzędzie Krzywa do tworzenia rysunków;

          korzysta z Pomocy dostępnej w programach;

          przekształca obraz: wykonuje pochylanie i rozciąganie obrazu;

          wie, w jaki sposób dawniej tworzono obrazy;

          wykorzystuje możliwość rysowania w powiększeniu, aby rysować bardziej precyzyjnie i poprawiać rysunki

          analizuje sytuację problemową i szuka rozwiązania problemu;

          przekształca obraz: wykonuje odbicia lustrzane, obroty, pochylanie i rozciąganie obrazu;

          wie, z czego składa się obraz komputerowy i jaka jest funkcja karty graficznej;

          wykorzystuje możliwość włączenia linii siatki, aby poprawiać rysunki

          samodzielnie odszukuje opcje menu programu w celu wykonania konkretnej czynności, a w razie potrzeby korzysta z Pomocy do programu;

          wyjaśnia różnicę między odbiciem lustrzanym w poziomie a obrotem o kąt 90°;

          omawia proces powstawania obrazu komputerowego i wyjaśnia przeznaczenie karty graficznej;

          rozwija indywidualne zdolności twórcze;

          przygotowuje rysunki na konkursy informatyczne

           

           

           

          2. Komputer i programy komputerowe

          Osiągnięcia wychowawcze

          Uczeń:

          • przestrzega zasad bezpiecznej pracy przy komputerze,
          • jest odpowiedzialny za ogólny porządek na stanowisku komputerowym,
          • stosuje zasady zdrowej pracy przy komputerze, w tym planuje przerwy w pracy i rekreację na świeżym powietrzu,
          • przestrzega zasad korzystania z licencjonowanego oprogramowania,
          • potrafi uszanować pracę innych, m.in. nie usuwa plików i nie kopiuje ich bez zgody autora lub nauczyciela,
          • potrafi z zaangażowaniem argumentować zagrożenia wynikające z korzystania z niewłaściwych gier komputerowych, m.in. nie korzysta z gier zawierających elementy przemocy i okrucieństwa oraz nie nakłania kolegów do korzystania z takich gier.

           

          Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi

          2

          3

          4

          5

          6

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          określa typ komputera (komputerów) w pracowni komputerowej, np. PC, Mac;

          loguje się do szkolnej sieci komputerowej i prawidłowo kończy pracę z komputerem

          zna w podstawowym zakresie działanie komputera;

          rozróżnia elementy zestawu komputerowego;

          omawia przeznaczenie monitora, klawiatury i myszy;

          podaje przykłady komputerów przenośnych;

          potrafi poprawnie zalogować się do szkolnej sieci komputerowej i wylogować się;

          omawia przeznaczenie urządzeń zewnętrznych (drukarka, skaner, projektor multimedialny)

          wymienia nazwy niektórych części zamkniętych we wspólnej obudowie komputera (płyta główna, procesor, pamięć operacyjna, dysk twardy);

          omawia cechy komputerów przenośnych, m.in.: takich jak laptop, tablet;

          wymienia urządzenia mobilne;

          wyjaśnia przeznaczenie urządzeń do nagrywania obrazów, dźwięków i filmów tj. kamera internetowa, cyfrowy aparat fotograficzny, kamera cyfrowa

          omawia przeznaczenie elementów zestawu komputerowego;

          wyjaśnia, czym jest pamięć operacyjna RAM;

          wyjaśnia różnicę pomiędzy pamięcią operacyjną a dyskiem twardym;

          omawia cechy urządzeń mobilnych;

          wykonuje zdjęcia aparatem cyfrowym lub smartfonem i przenosi je do pamięci komputera

          korzystając z dodatkowych źródeł, odszukuje informacje na temat historii komputerów;

          charakteryzuje komputery przenośne, uzupełniając informacje z dodatkowych źródeł;

          odszukuje w Internecie więcej informacji na temat urządzeń do nawigacji satelitarnej;

          nagrywa krótkie filmy, korzystając z aparatu cyfrowego, smartfonu lub kamery cyfrowej i przenosi je do pamięci komputera

          uruchamia programy w wybrany sposób, np. klikając ikonę na pulpicie kafelek na ekranie startowym lub z wykazu programów w menu Start

          wymienia cechy środowiska graficznego;

          wie, czym jest system operacyjny;

          wie, na czym polega uruchamianie programów

          zna rolę systemu operacyjnego;

          wymienia cechy środowiska graficznego;

          wie, na czym polega uruchamianie komputera, instalowanie i uruchamianie programu komputerowego;

          wie, że nie wolno bezprawnie kopiować programów i kupować ich nielegalnych kopii

          omawia funkcje systemu operacyjnego;

          omawia ogólnie procesy zachodzące podczas włączenia komputera;

          wyjaśnia, co dzieje się na ekranie monitora i w pamięci komputera podczas uruchamiania programu komputerowego;

          wie, że korzystając z programu komputerowego, należy pamiętać o przestrzeganiu warunków określonych w umowie licencyjnej

          wyjaśnia, czym jest UEFI (i jego poprzednik BIOS) i wyjaśnia, jaka jest jego rola w działaniu komputera;

          zna podstawowe rodzaje licencji komputerowych i zasady korzystania z nich

          Operacje na plikach i folderach

          2

          3

          4

          5

          6

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          wymienia przykładowe nośniki pamięci masowej i wie, do czego służą

          omawia ogólnie nośniki pamięci masowej, m.in.: CD, DVD, urządzenie pendrive

          wie, co to jest pojemność nośników pamięci;

          podaje przykładowe pojemności wybranych nośników pamięci masowych

          omawia przeznaczenie poszczególnych rodzajów nośników pamięci masowej;

          wie, co to są zasoby komputera

          korzystając z dodatkowych źródeł, odszukuje informacje na temat nośników pamięci masowej;

          przegląda zasoby wybranego komputera; sprawdza ilość wolnego miejsca na dysku

          odszukuje zapisane pliki w strukturze folderów i otwiera je;

          tworzy własne foldery, korzystając z odpowiedniej opcji menu;

          z pomocą nauczyciela kopiuje pliki z wykorzystaniem Schowka do innego folderu na tym samym nośniku

          swobodnie porusza się po strukturze folderów, aby odszukać potrzebny plik;

          potrafi odpowiednio nazwać plik;

          kopiuje pliki do innego folderu na tym samym nośniku;

          wie, do czego służy folder Kosz i potrafi usuwać pliki

          rozróżnia folder nadrzędny i podrzędny;

          kopiuje pliki i foldery zapisane na dysku twardym na inny nośnik pamięci, wykorzystując Schowek;

          potrafi skopiować pliki z dowolnego nośnika na dysk twardy;

          zna przynajmniej dwie metody usuwania plików i folderów

          kopiuje pliki z wykorzystaniem Schowka do innego folderu i na inny nośnik;

          przenosi i usuwa pliki, stosując metodę przeciągnij i upuść;

          zna i stosuje skróty klawiaturowe do wykonywania operacji na plikach i folderach;

          zmienia nazwę istniejącego pliku;

          potrafi odzyskać plik umieszczony w Koszu;

          kompresuje pliki i foldery oraz je dekompresuje

          samodzielnie kopiuje pliki i foldery, stosując wybraną metodę;

          wyjaśnia różnicę pomiędzy kopiowaniem a przenoszeniem plików;

          wyjaśnia, na czym polega kompresja plików

           

           

           

          1. Komunikacja z wykorzystaniem Internetu

          Szczegółowe osiągnięcia wychowawcze

          Uczeń:

          • potrafi świadomie korzystać z Internetu,
          • jest odpowiedzialny za siebie i innych – potrafi z zaangażowaniem argumentować zagrożenia wynikające z niewłaściwego wyboru źródła informacji i samej informacji, m.in. nie wchodzi na strony obrażające godność osobistą, propagujące treści niezgodne z zasadami właściwego zachowania, zawierające obraźliwe i wulgarne teksty, propagujące przemoc,
          • unika nawiązywania poprzez Internet kontaktów z nieznajomymi osobami,
          • stosuje zasady taktowanego zachowania w Internecie, m.in. przestrzega podstawowych zasad netykiety,
          • korzysta z cudzych materiałów w sposób zgodny z prawem.

           

          Posługiwanie się komputerem i sieciami komputerowymi – komunikacja z wykorzystaniem Internetu

          2

          3

          4

          5

          6

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          z pomocą nauczyciela zakłada konto pocztowe;

          pisze i wysyła listy elektroniczne do jednego adresata

          samodzielnie zakłada konto pocztowe;

          wymienia i stosuje podstawowe zasady pisania listów elektronicznych;

          pisze list elektroniczny, stosując podstawowe zasady, np. pamięta o umieszczeniu tematu listu i podpisaniu się

          podaje przykłady różnych sposobów komunikacji;

          omawia podobieństwa i różnice między pocztą tradycyjną i elektroniczną;

          samodzielnie zakłada konto pocztowe;

          omawia szczegółowo i stosuje zasady netykiety;

          dołącza załączniki do listów;

          pisze i wysyła listy elektroniczne do wielu adresatów

          omawia sposób zakładania konta pocztowego;

          pisząc listy elektroniczne, stosuje zasady redagowania tekstu;

          przestrzega zasad netykiety;

          tworzy książkę adresową i korzysta z niej, wysyłając listy do wielu adresatów;

          zna zasady dołączania załączników do e-maili i je stosuje, np. zmniejszając rozmiar pliku przed wysłaniem;

          wie, co to jest spam i rozsyłanie tzw. internetowych łańcuszków

          poprawnie redaguje list elektroniczny, stosując zasady redagowania tekstu i zasady netykiety;

          zna różnicę między formatem tekstowym a HTML;

          sprawnie korzysta z książki adresowej

          jest świadom istnienia wirusów komputerowych;

          rozumie, że należy stosować odpowiednie oprogramowanie, aby chronić komputer przed wirusami

          zna i stosuje zasadę nieotwierania załączników do listów elektronicznych pochodzących od nieznanych nadawców;

          omawia zagrożenia wynikające z komunikowania się przez Internet z nieznajomymi osobami;

          wie, w jaki sposób wirusy mogą dostać się do komputera (podaje przynajmniej dwa sposoby)

          zna i stosuje zasady komunikacji i wymiany informacji z wykorzystaniem Internetu;

          wie, na czym polega cyberprzemoc;

          wyjaśnia pojęcia: czat, komunikator internetowy, serwis społecznościowy, blog;

          wyjaśnia, czym są wirusy komputerowe

          potrafi ogólnie omówić działanie wirusów komputerowych, w tym różnych odmian wirusów, np. koni trojańskich;

          wymienia i omawia podstawowe zasady ochrony komputera przed wirusami i innymi zagrożeniami przenoszonymi przez pocztę elektroniczną;

          wie, czym jest firewall

          podaje dodatkowe, niewymienione w podręczniku, zagrożenia przenoszone przez Internet lub wynikające z korzystania z nośników pamięci masowej (np. CD, urządzenie pendrive) niewiadomego pochodzenia;

          stosuje sposoby ochrony przed wirusami komputerowymi, np. używa programu antywirusowego dla dysku twardego i innych nośników danych;

          samodzielnie korzysta z chmury w trakcie pracy nad projektem grupowym

           

           

           

          1. Programowanie

          Szczegółowe osiągnięcia wychowawcze

          Uczeń:

          • potrafi rozwiązywać proste zadania problemowe, wymagające logicznego myślenia,
          • potrafi wynieść korzyści ze stosowania właściwego oprogramowania (tu programu edukacyjnego) dla własnego rozwoju.

          Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera

          2

          3

          4

          5

          6

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          korzysta z programu edukacyjnego przeznaczonego do tworzenia programów komputerowych;

          pisze proste programy, używając podstawowych poleceń, według opisu w podręczniku;

          tworzy programy z wykorzystaniem poleceń sekwencyjnych;

          zapisuje program w pliku w folderze podanym przez nauczyciela

          korzystając z opisu w podręczniku, ustala operacje, które powinny być ujęte w blok, oraz liczbę powtórzeń;

          tworzy program sterujący obiektem na ekranie;

          otwiera program zapisany w pliku, modyfikuje go i zapisuje pod tą samą nazwą w tym samym folderze

          potrafi znaleźć rozwiązanie problemu (zadania) podanego przez nauczyciela;

          wie, że powtarzające się polecenia należy ująć w blok i w razie potrzeby stosuje samodzielnie tę metodę w programie;

          stosuje instrukcje warunkowe w programie;

          tworzy program sterujący obiektem na ekranie zależnie od naciśniętego klawisza;

          tworzy program zawierający proste animacje;

          objaśnia przebieg działania programów;

          otwiera program zapisany w pliku, modyfikuje go i zapisuje pod tą samą lub inną nazwą w wybranym folderze

          analizuje problem, określa cel do osiągnięcia i opracowuje rozwiązanie;

          potrafi dobrać odpowiednie polecenia do rozwiązania danego zadania;

          dba o przejrzystość programu, dzieląc odpowiednio program na wiersze;

          korzysta z odpowiednich opcji menu lub skrótów klawiaturowych, aby zaznaczyć, usunąć lub skopiować element programu;

          próbuje tworzyć program optymalny; w razie potrzeby modyfikuje go

          potrafi samodzielnie określić problem i cel do osiągnięcia;

          podaje przykłady problemów, które można rozwiązać za pomocą komputera z wykorzystaniem odpowiedniego programu komputerowego;

          samodzielnie opracowuje rozwiązanie problemu i sprawdza rozwiązanie dla przykładowych danych;

          samodzielnie odnajduje dodatkowe możliwości programu, korzystając z Pomocy;

          potrafi samodzielnie modyfikować program, tak aby był optymalny

           

           

          tworzy program realizujący projekt prostej historyjki według poleceń z ćwiczenia z podręcznika

          zapisuje w wizualnym języku programowania proste historyjki, stosując polecenia powtarzania i polecenia sterujące obiektem na ekranie (w przód, w prawo, w lewo);

          tworzy prostą grę komputerową według wskazówek zawartych w ćwiczeniu; stosuje m.in. polecenia powtarzania i instrukcje warunkowe, animacje, wyświetlanie napisów

          projektuje historyjki i gry na kilku poziomach;

          tworzy zmienne i stosuje je w programie do zliczania punktów w grze;

          potrafi zmieniać odpowiednio wartość licznika w trakcie działania programu;

          stosuje złożone animacje

          projektuje animowane historyjki i gry według własnych pomysłów i zapisuje je, korzystając z wybranego środowiska programowania;

          tworzy trudniejsze programy realizujące zadane zagadnienie;

          rozwiązuje zadania z konkursów informatycznych i bierze w nich udział

           

          1. Tworzenie dokumentów tekstowych

          Szczegółowe osiągnięcia wychowawcze

          Uczeń:

          • słucha poleceń nauczyciela i systematyczne wykonuje ćwiczenia,
          • stara się samodzielnie odkrywać możliwości programów komputerowych,
          • potrafi stosować komputer do podniesienia efektywności uczenia się,
          • potrafi odkrywać nowe obszary zastosowań komputera,
          • potrafi współpracować w grupie,
          • jest odpowiedzialny za powierzone zadania i zdyscyplinowany na lekcji.

           

          Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem aplikacji komputerowych – opracowywanie tekstu w edytorze tekstu

          2

          3

          4

          5

          6

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          pisze krótki tekst, zawierający wielkie i małe litery oraz polskie znaki diakrytyczne;

          formatuje tekst: zmienia krój, wielkość i kolor czcionki;

          wstawia do tekstu rysunek clipart;

          zapisuje dokument tekstowy w pliku

          wkleja do tekstu fragment rysunku, wykorzystując Schowek;

          wstawia do tekstu rysunki clipart i obiekty WordArt;

          wie, jak zmienić sposób otaczania obrazu tekstem;

          korzystając z podanego w podręczniku przykładu, zmienia sposób otaczania obrazu tekstem zgodnie z poleceniem zawartym w ćwiczeniu;

          pod kierunkiem nauczyciela wstawia do tekstu prostą tabelę i wypełnia ją treścią

          wymienia rodzaje umieszczenia obrazu względem tekstu;

          stosuje wybrany sposób otaczania obrazu tekstem;

          przegląda strukturę folderów i odszukuje plik w strukturze folderów;

          wstawia do tekstu obraz z pliku;

          zna i stosuje podstawowe możliwości formatowania obrazu umieszczonego w tekście (zmiana położenia, zmiana rozmiarów, przycinanie)

          analizuje sytuację problemową i szuka rozwiązania problemu;

          omawia zastosowanie poszczególnych rodzajów umieszczenia obrazu względem tekstu;

          stosuje różne rodzaje umieszczenia obrazu względem tekstu;

          zna i stosuje podstawowe możliwości formatowania obrazu umieszczonego w tekście (ustalanie kolejności obrazów, rozjaśnianie obrazu i jego obracanie, stosowanie punktów zawijania);

          potrafi wykonać zdjęcie (zrzut) ekranu monitora i „wyciąć” fragment ekranu widoczny na monitorze, stosując odpowiedni program

          potrafi zastosować właściwy sposób otaczania obrazu tekstem (m.in. dobiera odpowiedni układ do treści dokumentu tekstowego, do rodzaju wstawianych rysunków);

          samodzielnie modyfikuje dokumenty tekstowe, do których wstawia obrazy lub ich fragmenty;

          samodzielnie odszukuje dodatkowe możliwości formatowania obrazu wstawionego do tekstu

          korzystając z przykładu z podręcznika, stosuje WordArty do wykonania ozdobnych napisów

          wyróżnia fragmenty tekstu, stosując obramowanie i cieniowanie;

          tworzy dokument tekstowy, np. zaproszenie, stosując do tytułu WordArty;

          korzystając z przykładu z podręcznika, wstawia do tekstu tabelę o podanej liczbie kolumn i wierszy;

          współpracuje w grupie, wykonując zadania szczegółowe

          dodaje obramowanie i cieniowanie tekstu i akapitu;

          wykonuje obramowanie strony;

          wykorzystuje kształty np. do przygotowania komiksu;

          zmienia istniejący tekst na WordArt;

          zna budowę tabeli i pojęcia: wiersz, kolumna, komórka;

          wstawia do tekstu tabelę, wstawia dane do komórek, dodaje obramowanie i cieniowanie komórek tabeli;

          zapisuje dokument tekstowy w pliku pod tą samą lub pod inną nazwą;

          drukuje dokumenty tekstowe;

          planuje pracę nad projektem;

          gromadzi i selekcjonuje materiały do przygotowania projektu

          dodaje odpowiednie obramowanie i cieniowanie tekstu i akapitu – zależnie od treści;

          modyfikuje wygląd WordArtu;

          modyfikuje tabelę, m.in.: dodaje nowe wiersze i kolumny, potrafi scalić komórki;

          korzysta z Kształtów dla zobrazowania niektórych treści w dokumencie tekstowym;

          potrafi w razie potrzeby zgrupować wstawione obiekty oraz je rozgrupować;

          tworząc nowe dokumenty lub poprawiając dokumenty już istniejące stosuje poznane zasady pracy nad tekstem (w tym metody wstawiania obrazu do tekstu z pliku i formatowania wstawionego obrazu);

          wyszukuje dodatkowe informacje potrzebne do przygotowania projektu

          rozróżnia obramowanie tekstu od obramowania akapitu, stosując poprawnie te dwa sposoby obramowania;

          potrafi poprawnie dostosować formę tekstu do jego przeznaczenia, stosując właściwe ozdobniki i odpowiednie formatowanie tekstu;

          właściwie planuje układ tabeli w celu umieszczenia w komórkach tabeli konkretnych informacji;

          samodzielnie dobiera parametry drukowania w celu wydrukowania dokumentu;

          potrafi pełnić funkcję koordynatora grupy, przydzielając zadania szczegółowe uczestnikom projektu;

          w zadaniach projektowych wykazuje umiejętność prawidłowego łączenia grafiki i tekstu;

          przygotowuje projekt na samodzielnie wymyślony temat